Sykt store kopper og bråkete doer
Det er noe grunnleggende annerledes med å reise sammen med en tiåring. Ikke nødvendigvis fordi man gjør andre ting, men fordi man har med seg en årvåken kanarifugl som stadig vekk minner en om perspektiv.
Vi to er på reisefot i 3 uker, og vi starter turen ved å lande i Chicago.
Etter en 20-timers reise, setter vi oss i en Uber. Byen reiser seg foran oss, høy, tett, nesten uvirkelig. Hun er trøtt, men tapper. Ser gjespende ut av vinduet med bratt nakke og kan nesten ikke skjønne at det finnes så høye skyskrapere.
Kroppen hennes er fortsatt et annet sted. Hun er så trøtt at hun nesten svimer av. Klokka stemmer ikke med det hun kjenner. Her er det ettermiddag. Hjemme er det midt på natta. Alt er litt forskjøvet, litt ute av synk.
Jeg forteller henne om sirkadisk rytme og om melatonin. Hun forteller meg at håret hennes gjør vondt. Jeg kjenner det selv også, men hun beskriver det så effektivt. Gjør det konkret. Hodet, håret og magen hennes sier hvor trøtt hun er.
Hotellet vi kommer til bærer preg av noe gammelt og elegant. Noe som en gang har vært storslått, men som i dag bærer preg av en snodig kontrast. Jeg snakker om amerikansk historie og hvor utrolig mye yngre «gamle bygg» i USA er, kontra hjemme i Europa. Om disse veggene med historie slash slitasje. Teppet er liksom slitt på en måte som ikke er tilfeldig.
Og så neste morgen: Plastbestikk i frokostsalen. Helt nytt og fullstendig historieløst. Helt uten spor av noe som helst. Hun legger merke til det. Hun legger også merke til at de bruker «creamer» overalt, og ikke melk. At juicen er søtere, og at syltetøyet kan holdes opp-ned, uten at det faller ut av pakken.
I hjørnet av restauranten står det en brødrister og gløder. Det ryker fra to nesten-kremerte skiver. Ingen følger med. To mistenkte gjester fyller tallerkener med omelett med ryggen til. Vi redder diskrét toasten deres som holder på å ta fyr. Så gjør vi det samme selv. Hun vil lage seg en ekte PBJ (peanut butter jelly) sandwich. When in Rome, osv. Vi setter på våre egne skiver, snur oss et øyeblikk, og det samme skjer igjen. Vi løfter opp to svarte toast som ingen har reddet. Hun ler.
Hun registrerer ting jeg ikke ville sett.
At den amerikanske doen er annerledes, den liksom gaper, er stor med alt for mye vann i, og er skummel å trekke ned i. At den er aggressiv og lager en lyd som er altfor kraftig. At dørknottene er runde og morsomme. At de sykt store bilene kjører sykt fort, selv midt i byen.
Hun reagerer på at koppene her er enorme, og at det virker uforståelig at noen klarer å drikke så mye. Helt til hun kjøper en Pink Drink på Starbucks i størrelse vaskebøtte, og drikker den opp til det sier slurrrrrrp med sugerør mot tom bunn og hun smiler fornøyd og spør om jeg kan sende bilde til venninnen som kommer til å bli sååå sjalu.
Hun sier at alt er annerledes i USA.
Ikke som en vurdering. Bare som en observasjon.
Menneskene som smiler og snakker med oss uten grunn. Vi ser et grått ekorn midt i byen, som er dobbelt så stort som de brune små som vi har hjemme. Mens vi står der og ler og inspiserer dyret, stopper en dame og roper fra bilvinduet sitt, isn’t it a lovely day!
Åpenheten. Tempoet. Og så plutselig en rufsete mann på gata som kommer litt for nært. Han er sint, trøtt, full og halvblind. Hun blir redd. En annen virkelighet bryter inn uten overgang.
Og så begynner hun å bevege seg i det, og jeg blir helt imponert.
Hun snakker flytende engelsk og er høflig mot de hun møter. Hun spretter ivrig opp til kassa på Dunkin Donuts som hun kun kjenner til fra populærkultur / YouTube, og kjøper noen bittesmå donuts med sine egne penger. Holder posen selv og lærer meg at det hun har kjøpt, er noe som heter «Munchkins» som er selve «hullene» i donutsene (!)
Jeg blir helt fascinert over hvordan hun tar eierskap i en situasjon som egentlig er helt ny for henne. Bare inn her og kjøpe de donuts-hullene som de tidligere kastet i søpla. – Nesten som gjenbruk, mamma! Er ikke det kult?
Jeg er her som stipendiat, for å jobbe, forelese, lytte og samle. Jeg har en retning. Et formål.
Men hun bryter det opp.
Hun stopper. Ser. Kommenterer. Reagerer direkte.
Og jeg merker at jeg begynner å se det samme.
Ikke bare byen som struktur, men byen som erfaring.
Alt eksisterer samtidig.
Det er kanskje det som skjer når man reiser med et barn. Man mister ens reisevante illusjon om oversikt. Ja, alt er annerledes, selvsagt er det det. Man blir kanskje lett litt «for kul» når man er ute og reiser alene og venner seg til nye kulturer og standarder. Tar ære i å være fleksibel og åpen, eller noe slikt?
Men med barn får man tilbake noe annet.
Et blikk som ikke er ferdig. Et blikk som ikke trenger å forstå alt, men som er villig til å være i det. Jeg er her for å samle materiale. Men det jeg samler, er ikke bare det jeg kom for.
Det er også dette.
At jeg ser mer fordi hun ser. At det jeg trodde var bakgrunn, trer frem.
At verden ikke nødvendigvis må forklares for å kunne oppleves.

